SocioRating je český nástroj na meranie spokojnosti zamestnancov v práci. Keďže sme boli jednou z prvých spoločností, ktorá mala možnosť túto metódu vyskúšať, SocioRating s nami pripravil rozhovor. Naše odpovede boli dôležité hlavne kvôli overeniu ako sme na výsledky prieskumu reagovali, a aký mali vplyv na TULIP tím. Priniesli sme vám časť rozhovoru, ktorého sa zúčastnila Soňa Výhonská, marketingová manažérka TULIP-u, a Viktor Mečiar, výkonný riaditeľ TULIP-u.
Ako a prečo TULIP vznikol?
Viktor: TULIP pôvodne vznikol ako interný nástroj v outsourcingovej firme. Cieľom bola bezpečná platforma na výmenu mzdových, daňových, účtovných a ďalších citlivých podkladov s klientami. V tom čase na trhu nebolo nič čo by vyhovovalo našim potrebám, a tak sa vedenie rozhodlo investovať do vlastného riešenia. Dnes je TULIP dochádzkový systém s HR možnosťami veľkým lákadlom pre množstvo klientov z celej Európy.
Ako veľmi sú pre vás dôležitý vo firme zamestnanci?
Soňa: Najviac. Všetko sa odvíja od spokojnosti zamestnancov. Za seba môžem povedať, že som v práci nikdy nemala taký pokoj a dôveru vo vedenie. Ak niekam idem, chválim tím a hlavne Viktora (úsmev).
To je super! A ako máte nadstavenú firemnú kultúru?
Soňa: Cieľ, hodnoty aj víziu sme si určovali spoločne ako tím, ale nikomu nič nediktujeme nasilu. Sme malá spoločnosť, ktorá má približne 35 zamestnancov. Aj preto kultúra firmy vyplýva z atmosféry priamo v kancelárii, no odvíja sa aj od toho koľko času trávime mimo nej. Vzhľadom na to, že sme IT firma a veľkú časť kolegov tvoria muži, zakladáme si na technickom zázemí, flexibilite a pri teambuildingoch sa orientujeme na adrenalínové aktivity (smiech).
Vaše pobočky sú v Česku a na Slovensku. Ako riešite firemnú kultúru v tomto prípade? Viete ju udržiavať aj online?
Soňa: Máme pravidelné online meetingy a porady. Niekoľkokrát do roka sa stretneme aj osobne na rôznych akciách. Naše vzťahy sú veľmi prirodzené, a tak to nemusíme nejak systematicky budovať.
Viktor: Na Slovensku fungujeme tak pol na pol – ak chce niekto ostať doma, ostane, kto chce prísť do kancelárie, príde. Je to dobrovoľné a nijako to neregulujeme. Uvedomujeme si ale, že dobrá nálada a držanie tímového ducha v online prostredí je naozaj náročné. Aj preto sa snažíme často komunikovať, no osobný kontakt, večerné posedenie pri pive či zábava v kancelárii, to vám žiaden nástroj nedokáže nahradiť.
„Z pozície vedúceho nikdy neviem, či je môj dojem z celkovej nálady tímu správny. Je tam riziko, že som odstrihnutý od reálnych problémov, ktoré kolegovia majú. Aj preto je podľa mňa správne si takú situáciu overiť pomocou nástroja, ako je práve SocioRating.“
Viktor Mečiar, výkonný riaditeľ a partner
Čo riešite najviac v rámci samotného HR?
Viktor: Ako väčšina firiem, riešime hlavne nábor zamestnancov. Osvedčilo sa nám prijímanie nových kolegov najmä prostredníctvom referencií – to znamená, že u nás pracujú ľudia, ktorí sa predtým už poznali. Úprimne, na začiatku som mal z toho strach, ale zistil som, že z toho majú obe strany výhody. Nový zamestnanec zapadne rýchlejšie do firemného prostredia, keď má v kolektíve od začiatku známeho. Prejavuje sa to potom aj na zvýšení lojality, čo nám potvrdil aj výsledok SocioRatingu (úsmev).
Je to tak. V SocioRatingu vám vyšlo najvyššie možné hodnotenie. Čo bolo hlavným dôvodom zapojenia sa do ratingu?
Viktor: Už dávno sme vedeli, že pracovná atmosféra je v poriadku, ale nikdy sme to nemali ničím podložené. Žiadnymi objektívnymi číslami. Keď sme dostali ponuku zúčastniť sa v SocioRatingu, ktorý tieto údaje pomáha zistiť, neváhali sme a zapojili sme sa.
Išli ste do SocioRatingu s konkrétnym očakávaním?
Viktor: S najväčším (úsmev). A potvrdilo sa! Z pozície vedúceho nikdy nemôžem vedieť, či je môj dojem z nálady tímu správny. Je tam riziko, že som odstrihnutý od reálnych problémov, ktoré kolegovia majú. Preto je pre mňa správne si takú situáciu overiť pomocou nástroja ako je SocioRating.
„Veľkú časť marketingovej komunikácie firmy predstavujú výstupy, ktoré sa zameriavajú na employer branding. SocioRating je podľa mňa ideálny nástroj na zdôraznenie toho, že firme záleží na dobrej nálade zamestnancov a na tom, ako sa zamestnanci stotožňujú s firemnou kultúrou.“
Soňa Výhonská, marketingová manažérka
Prezradíte nám, v čom je vaša firma najsilnejšia?
Soňa: Najsilnejší sme určite v Indexe zodpovednosti a dôvery. Výrazne vyskočilo aj hodnotenie štýlu vedenia.
Kto u vás s výsledkami SocioRatingu pracoval? Boli do vyhodnotenia zapojení aj radoví zamestnanci?
Viktor: V prvom rade to bolo určite HR. Ďalej som na výsledky pozeral ja, ako zodpovedná osoba a Soňa ich využila na marketing a PR. So zamestnancami sme si výsledky prešli na porade. SocioRating bol pre nich nenáročný a zrozumiteľný.
Soňa, ako ste využili výsledky SocioRatingu pre marketing a PR? Boli pre vás výsledky užitočné?
Soňa: Všetci vieme, že medzi najväčšie problémy firiem dnes patrí nedostatok kvalitných ľudí na trhu, a preto sa o nich bijú s konkurenciou. Zároveň platí, že moja generácia a tá ďalšia, riešime na vysokej úrovni firemnú kultúru, prínos pre spoločnosť, firemné benefity a flexibilitu v práci. Dovolím si tvrdiť, že je to na rovnakej úrovni ako platové ohodnotenie. Veľkú časť marketingovej komunikácie firiem preto zaberajú výstupy zamerané na employer branding. SocioRating je podľa mňa ideálny nástroj na zdôraznenie toho, že firme záleží na tom, ako sa zamestnanci v práci cítia a na tom, ako sa stotožňujú s firemnou kultúrou. Potvrdilo sa mi to aj v našej firemnej komunikácii, kde som výsledky Socioratingu propagovala a malo to veľmi veľký ohlas.
ZOSTAŇTE V OBRAZE
Odoberajte náš newsletter a dostávajte novinky priamo do vášho mailboxu.