Niektoré HR pozície sa istý čas pred pandémiou v mnohých firmách začínali nazývať „happiness manager“, pretože ich úlohou bola celková spokojnosť zamestnanca. Ako sa táto pozícia odvtedy zmenila a ako môžete vo firme podporiť zapojenie zamestnanca do firemnej kultúry (a to nielen úpravou firemných benefitov) bez ohľadu na to, či pracuje z kancelárie alebo domu?
Zmeny vo firemných benefitoch
Najväčším trendom bývali pred pandémiou spoločné večierky, grilovačky na záhrade/terase firmy, masáže priamo v kancelárii a rôzne prekvapenia počas špeciálnych dní v roku. Personalista bol tak popri administratívnych povinnostiach do veľkej miery eventovým manažérom. Niektoré takéto akcie sa opäť vrátili do pracovného prostredia. Okrem inéto to na istý čas spôsobilo pretlak udalostí, kvôli ktorým neboli v mestách dostupné priestory na prenájom. Stávali sa tak bizarné situácie, že firmy v snahe dobehnúť zmeškané večierky počas covidu mávali vianočné párty v lete :). Toto však bolo len dočasné. Po pandémii sa natrvalo usadil iný typ firemných benefitov. A tie už neodídu.
Ide o rôzne darčekové poukážky, peňažné bonusy na kultúru, šport alebo zdravie, členské kartičky spoločností, ktoré ponúkajú stravné karty (čím sa snažia udržať na trhu, ktorý im už vďaka novej legislatíve nie je tak výrazne naklonený) a mnoho ďalších, ktorých poznávacím znakom je, že nie sú viazané na miesto výkonu práce. Sú výhodné pre personalistov vďaka nižšej obsluhe okolo takéhoto benefitu, aj pre zamestnanca, ktorý má výber benefitu viac pod kontrolou a trvalá práca z domu to nijako negatívne neovplyvňuje.
Problém však vytvárajú pokiaľ ide o zapojenie zamestnanca do firemnej kultúry. Ľudiav zamestnaní sa menej poznajú a trávia spolu výrazne menej času a tieto benefity k tomu prispievajú. Čo s tým môže robiť personalista? Ako tieto negatíva zmierniť?
Zamestnanci potrebujú vedieť, že firma sa stará
Podľa štúdie od Dell Technologies Gen Z: Budúcnosť práve prichádza, 38 percent Zoomerov chce pracovať v organizácii, ktorá zodpovedne pristupuje k sociálnym a environmentálnym otázkam.*
% Zoomerov chce pracovať v organizácii, ktorá zodpovedne pristupuje k sociálnym a environmentálnym otázkam
Tomu je potrebné prispôsobiť aj firemný život a benefity. Zabudnite na to, že pre mladých budete komunikovať flexibilnú pracovnú dobu ako firemný benefit. Toto je už štandard, novú generáciu (ale začalo tu už u mileniálov) zaujíma firemná kultúra, jej prístup ku spoločenskej zodpovednosti a kolektív, napriek tomu, že preferujú prácu z domu.
Preto sa odporúča organizovať CSR aktivity v rámci pracovnej doby alebo zamestnancom umožniť istý objem hodín odpracovať na nimi vybranej dobrovoľníckej aktivite.
Ak firma hlása nejaké hodnoty, vzorom v ich dodržiavaní by mali byť zamestnanci na personálnom oddelení aj manažéri. Personalista napríklad nemôže od kolegov žiadať nosenie rúšok, ak si ho sám nenasadí. Reputačný problém nedávno zažila spoločnosť Apple, ktorá v reklamách komunikuje flexibilitu, ale svojich zamestnancov po pandémii núti vrátiť sa fyzicky do kancelárií.
Hovorí sa, že ľudia majú krátku pamäť, ale nie, keď cítia krivdu. Tú si zapamätajú a dajú vám ju pocítiť.
Ako teda komunikovať a zveľaďovať firemné hodnoty a život, aby sa zamestnanec cítil jeho dobrovoľnou súčasťou?
Uľahčime zamestnancovi život, ale zvýšme jeho angažovanosť
Ako to docieliť? V prvom rade ide o spôsob distribúcie firemného benefitu. Novinky v benefitoch a firemnom živote treba poriadne odkomunikovať a sprístupniť tým najjednoduchším spôsobom.
TULIP na organizovanie eventov a benefitov
Organizáciu benefitov a eventov vám vieme zjednodušiť prenesením celého procesu do cloudu.
Benefitné a eventové moduly s nami dizajnovali personalistky (naše aj klientov), takže sú vyrobené presne pre ich potreby. Uľahčia správu firemných benefitov aj akcií. Vyriešia jednotlivé problémy:
1. Viac časových úsekov na prihlásenie
Typickým príkladom je masáž v kancelárii, vyšetrenie, skupinové cvičenie či workshop. Cez TULIP si personalista vytvorí zoznam časových úsekov a zamestnanci sa na nich prihlasujú. Existuje aj čakací zoznam, ak sa nezmestia a v poradovníku sa dostanú na rad, keď sa niekto zo svojho termínu odhlási.
2. Výber z viacerých možností benefitu
Dávate zamestnancom výberový benefit? Dostanú možnosť pre daný kalendárny rok zvoliť si benefit zo zoznamu a ostatné už potom využiť nemôžu? Aj to vyriešime cez TULIP. Tzv. výberový benefit je jednoduchá funkcia, ktorá na určitý časový úsek sprístupní viacero benefitov pre zamestnanca. Keď si jeden zvolí, ostatné sa znefunkčnia.
3. Administrácia na strane HR
Personálne oddelenie má plne pod kontrolou kategórie eventov, tagy, počet účastníkov. K dispozícii sú reporty a každý zamestnanec vidí udalosti vo svojom TULIP konte, nemusí nič hľadať v emailoch.
4. Manažment rekreačného poukazu aj príspevku na stravné
Legislatívne požiadavky ohľadom oboch príspevkov sa dajú bezproblémovo spravovať cez TULIP. Online formulár zamestnancovi prepočíta nároky, navedie ho na to, ako si žiadosť o preplatenie nákladov spojených s rekreáciou zadať a proces posunie na príslušného personalistu.
Podobne je to s príspevkom na stravné. Raz ročne sa cez TULIP zamestnancovi cez jednoduchý výberový proces umožní zvoliť si firmu stravného príspevku. Jednoduché, bez zbytočnej administratívy na oboch stranách.
Pozrite si, ako vyzerá modul Benefity v platforme TULIP v inštruktážnom videu:
Ak chcete vedieť viac o tomto module, ozvite sa nám.
Meranie spokojnosti zamestnanca
Ako zistiť spokojnosť zamestnancov so všetkým od pracovnej náplne, firemného smerovania, vedenia až po hodnoty?
Môžete na to ísť klasickým spôsobom a na pravidelnej báze vytvárať hodnotiace správy a dotazníky s pohovorom, na ktorom sa preberie uplynulé obdobie. Takéto pohovory sa však zvyknú venovať individuálnej pracovnej skúsenosti daného zamestnanca a firma sa o sebe ako celku veľa nedozvie.
Ak chce firma získať rozsiahlejšie výsledky zamestnaneckej spokojnosti, existujú nástroje a postupy, ako (a aké) dáta získať, ako ich vyhodnotiť a ďalej s nimi pracovať.
Príkladom môže byť Sociorating – metóda na meranie vitality organizácie. SocioRating pomáha predikovať dlhodobú hodnotu organizácie, jej udržateľnosť a dopad na spoločnosť. Na meranie úrovne inovatívnosti, dôvery, identifikácie, spokojnosti a zodpovednosti v organizáciách využíva online platformu. Viac informácií o tomto procese nájdete na https://accace.cz/outsourcing/mzdy-a-hr/analyza-socialniho-prostredi-firmy-a-spokojenosti-zamestnancu/.
Ak chcete poznať príklad, ako také meranie vyzerá, my sme sa podelili o naše testovanie a výsledky v rozhovore pre SocioRating, dostupný je aj na našom blogu: https://tulipize.sk/ako-sme-merali-timoveho-ducha-cez-sociorating/
Ako teda zvýšiť angažovanosť zamestnancov?
- Poskytnite im benefity, ktoré naozaj chcú
- Majte ako spoločnosť svoje hodnoty a riaďte sa nimi
- Zapojte CSR aktivity do firemného života, ideálne, ak budú v súlade s hodnotami spoločnosti
- Opakovane a cez rôzne kanály komunikujte všetok firemný život
- Digitalizujte firemné procesy do moderných nástrojov dostupných online
- Merajte spokojnosť zamestnancov, vyhodnocujte a pracujte so získanými dátami
Zaujíma vás ako sa zmenili zamestnanecké benefity po pandémii? Stiahnite si náš e-book.
Viete, ako sa menili firemné benefity za posledný rok vplyvom pandémie? Aký vývoj možno očakávať pre postpandemické obdobie? Pripravili sme rozsiahly e-book, kde na 20 stranách popisujeme aktuálnu situáciu primárne na Slovensku, uvádzame štatistiky poskytovania benefitov, predstavy zamestnancov a stručne popisujeme aj súčasnú legislatívu. Zahláste sa na odber našich noviniek a stiahnite si e-book „Zamestnanecké benefity po pandémii“.
PÁČI SA VÁM TENTO ČLÁNOK?
Zapíšte sa do nášho newslettra a dostávajte podobné články a novinky priamo do vášho mailboxu.
Email: sona.vyhonska@tulipize.com
Telefón: +421 917 882 324