Od 1. Januára 2025 sa nám menili podmienky v príspevku na rekreáciu a pribudla nová povinnosť pre zamestnávateľov – príspevok na športovú činnosť dieťaťa. Okrem toho, že zamestnanec získava v práci nové benefity, zamestnávateľovi tým pribúdajú ďalšie “papierovačky”. Nielen samotný nový benefit na spracovanie a rozšírenie rekreačného, ale aj zmeny v interných smerniciach, nový účel spracovania osobných údajov a s tým súvisiaca byrokracia. Ako sa s tým popasovať, aby to HR oddelenie čo najmenej zaťažovalo?
Zmena v rekreačných poukazoch
Zamestnávatelia, ktorí zamestnávajú viac ako 49 zamestnancov, majú od roku 2019 povinnosť poskytnúť zamestnancovi, ktorého pracovný pomer trvá nepretržite najmenej 24 mesiacov, príspevok na rekreáciu v sume 55 % oprávnených výdavkov, najviac však v sume 275 EUR za kalendárny rok. Zamestnávateľ s 49 a menej zamestnancami, príspevok na rekreáciu zamestnancom môže, ale nemusí poskytnúť. Z pohľadu zamestnanca sú tieto príspevky na rekreáciu oslobodené od dane z príjmov (zamestnanec dostane príspevok ako „čistý príjem“).
Zmena v tomto príspevku sa týka toho, že príspevok sa stáva prenosným. Zamestnanec ho môže preniesť na svojich rodičov, teda matku, otca alebo náhradných rodičov. Pre zamestnávateľa sa teda vyskytla nová povinnosť, a to nájsť si spôsob, ako zistiť, či osoby, ktoré príspevok využili, sú v skutočnosti rodičia zamestnanca. Zákon nijako nespresňuje, akými prostriedkami sa k tomu majú zamestnávatelia dopracovať. Mnohí sa to rozhodli riešiť čestným prehlásením. Detailnejšie skúmanie by totiž vyžadovalo predloženie rodného listu a dokladov totožnosti rodičov a tu už narážame aj na GDPR.
Nový príspevok – na športovú činnosť dieťaťa
Zamestnávateľ má od 1. januára 2025 povinnosť poskytnúť zamestnancovi, ktorého pracovný pomer u zamestnávateľa trvá nepretržite najmenej 24 mesiacov, na jeho žiadosť príspevok na športovú činnosť dieťaťa v sume 55 % opravných výdavkov, najviac však v sume 275 EUR za kalendárny rok v úhrne na všetky deti zamestnanca. Doteraz táto možnosť existovala tiež, ale bola pre zamestnávateľov nepovinná a podľa našich vedomostí ju ani drvivá väčšina zamestnávateľov neposkytovala, preto sa teraz museli na túto zmenu pripraviť.
Príspevok je oslobodený od dane, ak je doklad o úhrade nákladov vystavený oprávnenou osobou, t. j. športovou organizáciou (PO), zapísanou v Informačnom systéme športu, pre ktorú dieťa vykonáva šport. Zamestnávateľ je povinný preveriť, či dieťa je osobou s príslušnosťou k športovej organizácii podľa osobitného predpisu najmenej počas šiestich mesiacov. Pokiaľ ide o rodičov, ZP neustanovuje poskytnutie príspevku len pre jedného z rodičov, ani neustanovuje povinnosť zamestnávateľovi skúmať, či si príspevok neuplatnil druhý z rodičov u svojho zamestnávateľa. Preto teoreticky, po splnení ustanovených podmienok, si môžu obidvaja rodičia uplatniť nárok na príspevok na to isté dieťa (v zmysle usmernenia Finančnej správy však len za iné obdobie vykonávania tej istej športovej činnosti dieťaťa).
Okrem toho, že v súvislosti s novým príspevkom pribudnú zamestnávateľom nové výdaje, dokumentácia a jej spracovávanie, tak je potrebné myslieť aj na nový účel spracovania osobných údajov. “Je potrebné pamätať aj na to, že v dôsledku poskytovania príspevku budú zamestnávatelia spracúvať osobné údaje maloletých detí zamestnancov, takže im pribudne nový účel spracúvania, o ktorý si budú musieť doplniť svoje interné dokumenty”, hovorí Simona Klučiarová, advokátka v poradenskej spoločnosti Accace.
Spracúvajte tieto benefity cez TULIP
Zdá sa vám to ako ďalšia nová administratíva, ktorá ešte viac zaťaží HR oddelenie a pridá vám robotu? Vieme, čo vás čaká a máme riešenie. Už v roku 2019 sme s príchodom rekreačných príspevkov vymysleli ich automatizáciu cez TULIP.
Modul Benefity umožňuje celý proces digitalizovať v našej platforme:
- Zamestnanec jednoducho vypĺňa formulár s povinnými poľami,
- Systém mu automaticky prepočítava hodnotu príspevku a nevyčerpaný zostatok,
- Súlad s legislatívou za vás zabezpečuje TULIP,
- HR oddelenie dostane notifikáciu o novej žiadosti e-mailom,
- Zamestnanec dostane notifikáciu o spracovaní jeho žiadosti e-mailom,
- Digitalizáciou sa eliminujú chyby spôsobené ľudským faktorom,
- HR sa zbavuje zbytočnej agendy, ktorú si vie zamestnanec vyriešiť sám.
Do modulu Benefity viete preniesť aj ďalšie firemné benefity, nielen príspevky na rekreáciu a na športovú činnosť dieťaťa. Cez TULIP môžete spravovať všetky firemné benefity. Jazykové kurzy, Multisport kartu alebo finančné príspevky pri výročiach. Akýkoľvek benefit vám v systéme nastavíme a zamestnanci tak majú na jednom mieste zoznam a správu všetkých benefitov, ktoré im prináležia.
TULIP umožňuje plánovať rôzne typy benefitov, vytvárať podmienky uplatnenia, upravovať dostupnosť pre konkrétnych zamestnancov, sledovať nároky a uplatnenia. Všetko v jednom intuitívnom rozhraní.
Ak si chcete systém pozrieť, dozvedieť sa viac alebo vás zaujíma cena, ozvite sa nám.
PÁČI SA VÁM TENTO ČLÁNOK?
Zapíšte sa do nášho newslettra a dostávajte podobné články a novinky priamo do vášho mailboxu.
Email: sona.vyhonska@tulipize.com
Telefón: +421 917 882 324