Websummit v Lisabone je už roky obrovskou konferenciou, na ktorej sa stretávajú desiatky tisíc ľudí z oblasti IT, marketingu a inovácií z celého sveta.
Markeťáčka v IT firme si ho nemohla nechať ujsť. Aký teda bol? Kto by na ňom nemal chýbať a čo si odnášam?
Ak uvažujete, či sa vám oplatí zúčastniť alebo chcete nahliadnuť do obsahu, ktorý na summit priniesli svetoví prednášajúci, toto je zhrnutie pre vás.
Vyskladanie programu v oblasti IT, marketingu, ale aj spoločenského diania, kultúry a politiky 7/10
Program bol mimoriadne hutný. Každý ma varoval, že celé tri dni budem len utekať zo sály na sálu a prepočítavať, čo stíham a čo nie. A teda, mali pravdu :D. Bolo to nesmierne náročné. Ja som prišla so záujmom v oblasti marketingu a inovácií, pretože si to vyžaduje moja práca a v tomto som sa chcela vzdelávať. Ale v súkromí ma zaujíma aj kultúra (bolo tam množstvo hercov, spisovateľov a oceňovaných novinárov) a spoločenské dianie a politika (prišli politici a riešilo sa aj postavenie žien v biznise, hybridné hrozby, hoaxy a zneužívanie AI). Dilema bola obrovská a nakoniec som šla na prednášky, ktoré boli časovo a priestorovo najvýhodnejšie. Aj tak som si odniesla mnoho poznatkov a keďže sa prikláňam k tomu, že v marketingu sa treba inšpirovať skôr mimo bubliny ako v rámci nejakých pravidiel odboru, šla som napr. radšej na vystúpenie Vladimíra Klička než na zaujímavú tému o sociálnych sieťach. A nemyslím, že som urobila zle, mnohé marketingové prednášky kĺzali príliš po povrchu a konkrétne Kličko ma z marketingu vyškolil viac než väčšina vystupujúcich odborníkov. Jeho slot bol plný jasných, zrozumiteľných a silných posolstiev. Ukázal ako kreatívne a priamo komunikovať dookola svoje posolstvo tak, aby si to všetci v sále zapamätali. Veľmi inšpiratívne (a emotívne, veď hovoril o stave krajiny, ktorá je vo vojne).
Slovenská účasť 7/10
Prekvapivo veľké množstvo návštevníkov bolo zo Slovenska. Neustále sme stretávali nejakých Slovákov a na moje veľké potešenie, väčšina bola z regiónov. Hlavne zástupcovia startupov mi vyčarili úsmevy zakaždým, keď som počula ich skvelý nápad a ako na ňom makajú. Stretla som fantastických ľudí a nesmierne im držím palce.
Čo ma zamrzelo, bola naša neúčasť v programe. Videla som vynikajúceho českého prezentujúceho a napr. Bielorusko a Kosovo mali svoje političky priamo na pódiu, kde dostali priestor prezentovať svoje krajiny a orodovať za pomoc či už politickú alebo za investovanie v ich krajinách. Kosovská prezidentka tak krásne rozprávala o úspechoch svojej mini krajiny, že mi prišli ľúto, že aj oni sú (nielen) v biznise pred nami. Možno je to tak naozaj, možno to prikrášlila, neviem. Ale dojem ostal takýto, takže svoju úlohu splnila na jednotku.
Ukrajina, Poľsko, UK, Estónsko, Taliansko a xy ďalších mali svoje malé pavilóny a lákali investorov. Neočakávam, že súčasná vláda bude čokoľvek z toho robiť, ale tie predchádzajúce a prezidentský palác asi premeškali príležitosť.
Organizácia na jednotku 9/10
Ako dodať 70 tisíc ľuďom špičkový zážitok? Neviem, ale organizátori Websummitu to vedia. Registrácia bola možná už na letisku v obrovskom stane, pripravili cenovo výhodné lístky na hromadnú dopravu počas celého festivalu, všetko bolo poriadne označené na mieste aj v meste.
Množstvo dobrovoľníkov bolo fantasticky skoordinovaných a ešte aj s úsmevom na tvári a dokonalou angličtinou.
Sprievodný program a večerné párty priniesli presne to množstvo zábavy, objavovania mesta a nových priateľstiev, aké od toho očakávate.
Mierne im nevyšla druhá nočná párty, kde boli veľké rady na bar a nič moc hudobný sprievod.
Drobnú výčitku mám k finančnej časti tohto výletu – na Websummite bolo všetko platené a mimoriadne drahé. Napr. jedlo bolo síce výborne rozmiestnené, ale predražené. Na večernej párty sa platili 2 eurá za šatňu, pripadalo mi to totálne neadekvátne.
Websummit bol organizovaný aj s ohľadom na ekológiu, žiadne zbytočné letáky a propagačné materiály. Na druhej strane sa to trochu negatívne dotklo merchu. Vyrobili iba tričká v limitovanej edícii. Síce sa za ne neplatilo, ale rozdávali ich na jednom mieste v jeden deň a vlastne o tom ani nikto nevedel. Ak by sa nerozložili priamo pred mojimi očami, ani ja by som si ho neuchmatla. Pritom, všetci po nich túžili a hrdo by ich nosili. Ak by mi dal euro každý návštevník, ktorý ma zastavil s otázkou, odkiaľ to tričko mám, tak dnes mám plnú pokladničku na budúcoročný výlet.
Mesto 10/10
Lisabon je krásny, mimoriadne živý, a predsa tak správne južansky pohodový. Myslím, že výber lokality sa organizátorom podaril. Portugalci sú pokojní a usmievaví ľudia a mám pocit, že netrpia neduhom južných turistických destinácií – žiadne maňana, všetko fungovalo, išli na plné obrátky, načas a na 100 %.
Ak tam budete, ubytujte sa v centre, prepchávajte sa pastel de nada a bifanas (niečo ako naša cigánska v žemli – dobrotka :D). Navštívte hrad, štvrť Belém a jej dominanty a prechádzajte sa vo štvrti Alfama. Trávte večery v meste na morských špecialitách, ochutnajte fantastické zelené vína alebo porto tonic (portské s tonikom, neskutočná lahôdka). Seďte vonku a užívajte si kolorit mesta (v novembri je tam okolo 20 stupňov).
Kľúčové postrehy z obsahu konferencie – AI dominuje všetkým témam, až to bolo otravné
Áno, viem, že je to „gamechanger“, ale chcelo by to viac tipov z praxe ako filozofických rečí okolo a nie je potrebné ho strčiť aj do debaty, ktorá sa toho vôbec netýka.
Pár vecí ma však zaujalo, nech sa páči:
V panelovke Will GenAI transfor marketing and advertising? odznelo, že veď AI používame už strašne dlho, netreba sa z toho odrazu zblázniť a jej hlavnou úlohou je ušetriť nám čas. Ako príklad sa použila americká sieť Walmart, pre ktorú umelá inteligencia dnes vytvára návštevné stránky webu (landing pages) pre konkrétne cieľové skupiny. Aj influencerov na spoluprácu vyberá automaticky AI. Kontroluje ich obsah, tone of voice atď., aby našli takých, ktorí sú v súlade so značkou, čím eliminujú riziko poškodenia mena značky. Minimalizujú výber na cca 15 a potom človek ručne vyberie správnych, s ktorými nadviažu spoluprácu. AI im skrátka šetrí čas (pekne povedané: „give the time back“), neberie prácu. Je viac času na stratégiu a menej stresu. Stanovisko panelu teda bolo, že ľudia budú vďaka AI produktívnejší.
Vladimír Kličko ma okrem krásnych myšlienok o demokracii a vojne zaujal svojim postojom k modernému štátu. Má svoju nadáciu aj VC fond a je ambasádorom Kyiv Digital. Hovorí, že „Spôsob ako eliminovať korupciu je digitalizácia. Korupcia sa deje, keď sa dvaja v súkromí stretnú a dohodnú. Myslím, že korupciu môžeme zničiť, keď digitalizujeme procesy.“ Potvrdzujem, že aj v praxi to tak funguje. Aj na obyčajných veciach ako pracovné úlohy. V našej platforme TULIP sú všetky kroky a úpravy zaznamenávané a firma (a audítori) tak vie, kto čo kedy upravil/vytvoril/zmazal/schválil/zamietol.
Marketing v B2B
„Word of mouth“ je kľúčové v B2B pre akýkoľvek segment. Preto je potrebné pracovať hlavne na zákazníckom zážitku. Ak bude pokrivkávať, žiadne tlačenie peňazí do marketingu vám nepomôže.
V jednej panelovke (žiaľ, nepamatám si autora) odznelo, že za úspechom jeho videí je, že sa neriadil radami ľudí. Hovorili mu, že má pozerať na algoritmus a že ak chce točiť dvojhodinové videá, nikto to nebude pozerať. Jeho postoj je, že sa k ľuďom správa akoby boli inteligentní pretože sú, a skrátka na to ide opačne. Zároveň pristupuje k publiku ako k svojej rodine a týmto štýlom im prezentuje obsah. Kolegyňa z panelu (americká youtuberka) potvrdila tento naratív svojou vlastnou skúsenosťou. Publikum jej rástlo priamo úmerne tomu, aká prirodzená bola.
Kľúčová myšlienka panelu: „People don’t pay for the content, they pay for communities.“
Výbornú prednášku mal Tilo Bonow, zakladateľ a CEO Piabo Communications, agentúry z Berlína. Zameral sa na storytelling a podal pár užitočných tipov:
- Iba 5 % ľudí si pamätá štatistiky a príbehy sú až 22x zapamätateľnejšie ako čísla.
- Budujte príbehy, ktoré sa dotýkajú týchto kľúčových emócií: strach, frustrácia, nádej, vzrušenie, hnev, fomo (strach zo zmeškania niečoho – z anglického „fear of missing out“) a túžba byť prvý (osobne by som pridala viac pozitívnych emócií 😉).
- Na jazyku záleží: „60 sekúnd pôsobí rýchlejšie ako 1 minúta“, „30 nocí znie dlhšie ako 1 mesiac“ alebo „12-ročná whiskey znie lepšie ako whiskey z roku 2011“ :D.
- Rozmýšľajte ako novinári. Urobte svoje príbehy relevantné, odlišné a aktuálne.
- Existuje pravidlo zlatého kruhu, kde sa hovorí o tom, máte byť vždy pripravení povedať, čo hovoríte ako a prečo, ale Tilo do jeho stredu doplnil KTO. Tvrdí, že podstatné je zamerať sa aj na to, kto to hovorí a budovať osobnú značku (ideálne CEO alebo iného riadiaceho pracovníka) – ľudia sa zaujímajú o ľudí a nasledujú viac ľudí než značky.
- Svet vás nemusí poznať, stačí vaša cieľová skupina.
- A pripomienka od Tila: PR neznamená „press release“, ale public relations 😉.
- Pri komunikácii s novinármi si budujte dlhodobé vzťahy, nie na jednu noc.
(tomuto pánovi som v podstate ukradla celú prednášku, nemáte za čo).
Z prednášky How to sell your influence si odnášam zaujímavý poznatok, že v prípade, ak chcete predávať pomocou sociálnych sietí (a influencerov pohybujúcich sa na nich), neodporúča sa začínať TikTokom ani Instagramom, ale skôr Youtubom. Na Youtube sa zabúda, pretože sa na ňom nedá priamo nakupovať, ale zo štatistík vyplýva, že v porovnaní s Instagramom je predaj desaťnásobný ku každému doláru, ktorý sa na týchto sieťach minie.
Generácia Z a reklama
Mladá poľská markeťáčka prišla so skvelými náhľadmi do generácie Z ako konzumera obsahu. Hovorí, že reklama sa vždy vyznačovala dokonalosťou. Preto čokoľvek dokonalé na sieťach okamžite evokuje reklamu. Generácia Z si zakladá na autenticite, preto to a prori odmieta. Zaujímavé boli štatistiky, podľa ktorých táto mládež dokáže za násobne rýchlejší čas na sieti odhaliť, že ide o reklamu než mileniáli. Je to preto, že oni sú prvá generácia, ktorá kompletne vyrastala so sociálnymi sieťami.
Prídem aj o rok?
Neviem, sklamalo ma, že odborné prednášky boli krátke (väčšinou okolo 20 minút), a preto nebol priestor ísť do hĺbky s témou. Bolo by lepšie zmenšiť počet prednášok a radšej sa v téme hlbšie povŕtať. Tiež mi chýbalo viac IT tém. Reklamné prezentácie tech firiem a startupov tam nezaraďujem. Tých bolo dosť, ale z odborného hľadiska veľa nepriniesli. Moje očakávania program úplne nenaplnil a ak sa Websummit mení na startupovú konferenciu, asi ma tam už neuvidia. Ak však budú klásť dôraz na kvalitný obsah v IT a marketingu, lístok si opäť s nadšením kúpim. Mesto a organizácia vo mne totiž zanechali skvelý dojem.
PÁČI SA VÁM TENTO ČLÁNOK?
Zapíšte sa do nášho newslettra a dostávajte podobné články a novinky priamo do vášho mailboxu.
Email: sona.vyhonska@tulipize.com
Telefón: +421 917 882 324