Hlavnou témou tohto ročníka konferencie New retail summit boli „Cesty k zdravému rastu“. Kým rok 2023 znamenal snahu o stabilizáciu, teraz je čas podniknúť kroky na naštartovanie dlhodobého rastu. New retail summit prebehol 24. Apríla a TULIP bol jedným zo strieborných partnerov podujatia. Ako prebiehalo a dozvedeli sme sa ako zdravo rásť v maloobchode na Slovensku?
Retail summit je známou konferenciou v Česku už 30 rokov. Od roku 2020 je pod prívlastkom „New“ súčasťou aj slovenskej obchodnej scény. Konferenciu každý rok navštívi viac ako 400 ľudí. Tento rok trvala 2 dni a zakončená bola galavečerom Obchodník roka a koncertom skupiny Korben Dallas.
Predvečer konferencie o marketingu a privátnych značkách
V utorok 23.4. sa začalo podvečerným predvojom k stredajšej, hlavnej časti konferencie. Utorňajší program sa zameral na značku ako takú a prednášali marketingoví experti zo Slovenska. Riešilo sa postavenie privátnych značiek v biznise. Štatistiky hovoria, že v každej krajine rastie podiel privátnych značiek na trhu. V Nemecku napríklad narástol podiel investícií do propagácie privátnych značiek až o 50 %.
Marketér Michal Pastier prezentoval niekoľko prípadových štúdií o dôležitosti kvalitne spravenej značky. Zaradil ich do niekoľkých pravidiel úspešnej propagácie, hneď prvým bolo: „nedajte sa zažalovať“. Podstatou je mať ošetrenú značku tak, aby sa nedala obviniť z plagiátorstva a neporušovala mravné princípy v jednotlivých krajinách a kultúrach.
Až 85 % značiek míňa zbytočné peniaze pretože nie sú odlíšiteľné. Zarábať budete len ak budete odlíšiteľní. Je dôležité nepodliehať trendom v dizajne. Či už farieb, typografie, štruktúry či iných prvkov. Potom budú všetky logá či mediálne výstupy vyzerať rovnako a zapadnete do šedého priemeru. Urobte si test bez loga. Pozrite si na vaše mediálne výstupy alebo balenia produktov tak, že odstránite logo. Sú rozpoznateľné? Je jasné, kto je výrobca? Ak nie, skúste sa zamyslieť nad tým, ako zjednotiť váš dizajn tak, aby aj bez loga obsahoval jedinečné a zjednotené prvky pre jasnú rozpoznateľnosť značky.
Fun fact z prezentácie spoločnosti Lunter: Slovensko vedie v regióne v konzumácii tofu. Až 31 % domácností si niekedy kúpilo tofu. V takom Česku je to len 19 %.
% je nárast investícií do privátnych značiek v Nemecku
% značiek míňa zbytočné peniaze pretože nie sú odlíšiteľné
Hlavný program New retail summitu
Martin Vlachynský z Innesu otváral konferenciu perfektnou prednáškou s názvom: Chlieb a politika: dopad inflácie na maloobchod. Jeho príspevok bol plný užitočných dát, ktoré ale trochu desili. Stav slovenskej ekonomiky v kontexte sľubov a zavádzania politikov bil do očí. Mnohí populisti sľubujú potravinovú sebestačnosť Slovenska, ale pán Vlachynský priniesol čísla, podľa ktorých v minulom, vysoko inflačnom období rástli najviac ceny domácich potravín a paradoxne práve dovozové potraviny znížili celkové percento nárastu cien lebo tie až také drahé neboli. Ako by to vyzeralo na cenovkách potravín, ak by sme sa snažili byť samostatní? Obzvlášť v krajine, kde sa väčšina nakupujúcich pozerá skôr na cenovku než na pôvod produktu by to viedlo k obrovskému nárastu cien a s tým spojeným nárastom nespokojnosti obyvateľstva (nehovoriac o tom, že potravinová sebestačnosť je v podstate nerealizovateľná utópia).
Pán Vlachynský upozornil aj na to, že podľa každoročného hodnotenia Európskej únie sme jediná krajina, ktorá v tomto hodnotení dostala na symbolickom semafore 3 červené farby. Predpovede našej budúcnosti z ekonomického hľadiska sú teda najhoršie v Únii. Asi sa máme na čo tešiť.
Aby sme neboli len negatívni, viacerí rečníci sa zhodli, že zdražovanie sa spomaľuje a reálna mzda Slovákov sa opäť začala zvyšovať.
Prvý blok bol celý plný dát, napr. aj od keynote spíkra M. Novakowského z McKinsey, ktorý hovoril o tom, že talent sa stáva veľkou výzvou už aj v maloobchode.
Blok uzavrela panelová diskusia, kde sme sa dozvedeli, že trendom je zmenšovanie predajných plôch obchodov. Covid bol výnimkou, vtedy ľudia opäť vo veľkom nakupovali hlavne v super a hypermarketoch, ale opäť sa vracajú do menších predajní a toto reflektujú aj predajcovia a stavajú menšie obchodné plochy. Diskutujúci sa ale zhodli, že v konečnom dôsledku vždy vyhrá predajňa, ktorá je najbližšie a budovanie dostupnej sieti predajní je pre nich stále prioritou.
Inováciu roka priniesol Martinus
Jednu vzácnu cenu odovzdali organizátori ešte pred prvou prestávkou. Išlo o Inováciu roka a nominované boli fantastické projekty. Víťazom sa stal Martinus, ktorý na svojom e-shope pridal ku knihám aj možnosť rezervovať si ich v knižnici preklikom priamo z e-shopu namiesto kúpy novej. Tento prístup očaril publikum a Martinus dostal najviac hlasov.
Blok o inováciách aj s TULIP zastúpením
V druhom bloku sa prezentovali prípadové štúdie jednotlivých značiek. Od Dr. Maxa a ich lekární, kde si viete dať zdiagnostikovať niekoľko ochorení na počkanie pomocou CRP vyšetrenia, cez kúpeľňové štúdiá SIKO, ktoré zapracovalo automatické výdajne. Na niektorých predajniach tvoria až 50 % vyzdvihnutého tovaru práve tieto výdajne.
V tomto bloku sme sa predstavili aj my. TULIP ako partner tohtoročného podujatia vystúpil aj na pódiu, kde sme prezentovali prípadovú štúdiu implementácie nášho dochádzkového systému a ďalších HR procesov pre klienta Pepco. Za TULIP prednášal náš riaditeľ Viktor Mečiar a našou hosťkou na pódiu bola HR manažérka z Pepca, pani Barbora Gvizdová. Cieľom bolo ukázať, že digitalizovanie interných procesov nemusí byť strašiakom ani pre veľké, medzinárodné retailové firmy. S Pepcom totiž pracujeme až v 19 krajinách. Prípadovú štúdiu si môžete prečítať aj vy na našom webe: Prípadová štúdia PEPCO
Prekvapivo inovatívna je spoločnosť COOP Jednota. Potravinový reťazec prezentoval prípadovku zo svojho pôsobenia v Česku, kde majú niekoľko autonómnych predajní, v ktorých zákazník sám nakupuje a platí bez kontaktu s personálom. Po úspešnom pilote v Česku začínajú stavať autonómne predajne aj u nás.
Plzeň a Vinea ukázali šikovnú prácu so značkou
Značku Plzeň a to, ako sa stali jednotkou na Slovenskom trhu, prezentoval podpredseda predstavenstva a obchodný riaditeľ, pán Martin Grygařík. Jeho tím mu pripravil perfektnú prezentáciu v slovenčine a tento český zástupca svojou príjemnou spontánnosťou zabával hľadisko. Hlavnú časť programu ukončila zástupkyňa spoločnosti Vinea, pani Oľga Kubíková. Porozprávala o prieskumoch trhu a o tom, ako ich výsledky zapracovali dokonca aj do dizajnu produktu, aby sa viac priblížil novej generácii slovenských konzumentov.
Po hlavnom programe nasledoval Galavečer s vyhlásením obchodníka roka, ktorým sa stal Dr. Max.
Na konferencii New retail summit sa stretli zástupcovia z maloobchodu, veľkoobchodu, marketingu a technologických spoločností. Pestrý program, pestré zloženie návštevníkov a minimálne z nášho dojmu a rozhovorov máme pocit, že to dopadlo výborne. Veľmi nás prekvapilo ako prínosná bola takáto akcia aj pre zástupcov takého odboru ako je ten náš. Tešíme sa o rok.
PÁČI SA VÁM TENTO ČLÁNOK?
Zapíšte sa do nášho newslettra a dostávajte podobné články a novinky priamo do vášho mailboxu.
Email: sona.vyhonska@tulipize.com
Telefón: +421 917 882 324