Vyznáte sa v biznisových skratkách? Alebo vás často obleje pot, keď obchodná debata prejde do slangu a skratiek? Pokúsime sa vám uľahčiť pracovný život – zozbierali sme niekoľko často používaných skratiek v biznisovej komunikácii, hlavne, ak sa točia okolo IT odboru alebo IT riešení.
Stretnete sa s nimi hlavne v emailoch a dokumentoch v tendri, takže každý obchodný zástupca, markeťák, personalista a ďalšie profesie, ktoré „tancujú“ okolo IT, ale nie sú primárne vývojárske sa v istom momente budú musieť rýchlo naučiť najviac zaužívané skratky z oblasti IT, HR, outsourcingu a podobných odborov. Vytvorili sme vám ťahák na rýchlejšiu adaptáciu.
Začíname aktuálne populárnym slovíčkom, ktoré je základom aj nášho biznisu.
SaaS – „software as a service“
softvér ako služba znamená fungovanie softvéru ako služby cez internet, ktoré si nevyžaduje priamu inštaláciu na zariadenie používateľa. Predpláca sa na určité obdobie, klient sa pripája na diaľku online na danú aplikáciu/softvér. Najčastejšie ide o rôzne podnikové systémy ako Microsoft 365, Adobe Creative Cloud, ale za SaaS možno považovať aj služby ako Spotify či Netflix.
ERP – „enterprise resource planning“
V preklade plánovanie podnikových zdrojov. Je to vnútropodnikový informačný systém, ktorý zjednocuje riadenie, nákup, plánovanie a organizovanie chodu firmy. ERP systémy bývajú v podobe softvérov alebo cloudových služieb. Pristupujú do nich všetci zamestnanci, ale môžu využívať rôzne moduly podľa svojej pracovnej pozície. ERP vám pomáha efektívne riadiť spoločnosť, nastaviť projektový manažment a starostlivosť o zákazníka.
RFP – „request for proposal“
V preklade požiadavka o cenovú ponuku. RFP je dokument, ktorý vám ako dodávateľovi služby/tovaru posiela potenciálny klient a v ktorom vás žiada o nacenenie tejto služby/tovaru. Ide o oficiálny, rozsiahly dokument, ktorý by mal obsahovať všetky potrebné informácie od klienta na to, aby ste dokázali vytvoriť cenovú ponuku.
ESS – „employee self-service“
Spôsob, akým zamestnanci pristupujú k HR dátam priamo cez webový portál alebo firemný intranet. V ESS portáloch vedia sami vykonávať viacero personálnych úkonov. V USA až 73 % zamestnancov uprednostňuje používanie ESS portálov, pretože chcú mať pod kontrolou jednotlivé HR úlohy. Najčastejšie ide o zdieľanie zamestnaneckej dokumentácie, zadávanie dochádzky, plánovanie pracovných rozvrhov a prístup k firemnej dokumentácii 24/7 odkiaľkoľvek.
T&A – „time & attendance“
Niekedy aj TNA – systém na evidenciu dochádzky. Umožňuje zamestnancom evidovať si prácu, dochádzku a absencie. Nadriadení majú prístup k týmto údajom a dochádzku schvaľujú, prípadne plánujú. Dochádzkový systém slúži na sledovanie odpracovaného času a dochádzky do práce. Existuje široký výber dochádzkových systémov od klasických terminálov s čipovými kartami, softvérov priamo v počítačoch zamestnancov až po moderné cloudové riešenia dostupné z akéhokoľvek miesta a zariadenia.
AP – „accounts payable“
Zjednodušene je to obnos peňazí, ktoré dlhuje spoločnosť dodávateľom. Je evidovaná vo forme prijatých faktúr. AP je aj označenie oddelenia, ktoré má vo firme na starosti spracovanie a vyplatenie týchto prijatých faktúr.
RZD – „ročné zúčtovanie dane“
Zamestnanec môže požiadať zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania dane v prípade, že za uplynulé zdaňovacie obdobie poberal zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti. Žiadosť musí byť písomná. Alebo digitálna – ak na to používate TULIP 😉 (Prečítajte si, ako sa rieši RZD cez TULIP).
HRMS – „human resources management system“
Je to súbor softvérových aplikácií, ktoré slúžia na správu personalistiky a ďalšej HR agendy vo firme. Môže mať tzv. self-service funkcie, čiže delegovať viacero úkonov priamo zamestnancovi na zefektívnenie procesov.
HRMS majú viacero funkcií od jednoduchého zamestnaneckého portálu až po hutné širokospektrálne riešenia s evidenciou dochádzky, nástupmi/výstupmi, benefitmi a ďalšími HR funkciami.
MSS – „manager self-service“
Spôsob, akým manažéri pristupujú k HR dátam svojich podriadených. Najčastejšie priamo cez webový portál alebo firemný intranet. V MSS zamestnaneckých portáloch vedia sami vykonávať viacero personálnych úkonov, súvisiacich si ich pozíciou nadriadeného (zadávanie úloh, schvaľovanie dochádzky a mnohé iné).
BPO – „business process outsourcing“
Snáď každá spoločnosť využíva BPO. Ide o biznisovú prax, v rámci ktorej si spoločnosť nechá vykonávať vybrané podnikateľské činnosti od externej firmy. Najčastejšie sa to týka účtovníctva, daní, miezd, práva, IT, HR, ale aj marketingu či obchodu.
TCO – „total cost of ownership“
Nezabudnite, že nákupná cena nie je jediný náklad, ktorý s predmetom vášho záujmu budete mať. Vždy je dobré prepočítať si aj tzv. TCO.
Je to výška celkových nákladov na vlastníctvo nakupovaného predmetu počas jeho životnosti. Napr. pri kúpe auta sa nepozeráte len na cenu, ale všetky zahrnuté náklady spojené s poistením, údržbou, palivom, prepisom vlastníctva, úverovou sadzbou aj diaľničnými známkami.
RPA – „robotic process automation“
Je to automatizácia obchodných procesov, založená na autonómnej práci softvérov. Používa sa pri opakujúcich sa firemných úkonoch, ktoré majú nejaké pravidlá a je v nich veľká chybovosť. Roboty pomocou strojového učenia vykonávajú tieto úlohy za zamestnancov a eliminujú chyby.
Kedy sa najčastejšie používa robotická automatizácia procesov? Napr. v interných firemných procesoch v oblasti účtovníctva alebo personalistiky. Využívajú sa na to rôzne aplikácie, softvéry alebo cloud. RPA okrem zefektívňovania práce a eliminácii chybovosti vedie aj k pestrejšej a zaujímavejšej práci pre zamestnancov, ktorí sa pred využívaním automatizácie museli zaoberať repetitívnymi úlohami.
HR – „human resources“
V preklade ľudské zdroje alebo personalistika. Najčastejšie ide o oddelenie vo firme, ktoré zabezpečuje pre zamestnancov potrebné papiere. Zamestnanci sa s HR oddelením stretávajú najmä na pohovore, pri zmenách zamestnaneckých pomerov, firemných akciách, školeniach a pri odchode z práce. Pod skratku HR spadá aj súbor aktivít, ktoré personalisti a ostatní zamestnanci tohto oddelenia robia.
SSO – „single sign-on“
Jednotné prihlasovanie umožňuje používateľom prístup k viacerým aplikáciám a službám pomocou jedného mena a hesla. Miesto toho, aby sa používatelia museli prihlasovať do každej aplikácie a služby samostatne, im SSO umožní jednoducho zdieľať svoje poverenia naprieč rôznymi systémami a aplikáciami. Viac o Single Sign-on sa dočítate v našom článku: SINGLE SIGN-ON: Ako zvýšiť bezpečnosť a pohodlie zamestnancov vo firme
ESOP – „employee stock ownership plan“
Plán vlastníctva zamestnaneckých akcií. Je to program zamestnaneckých výhod, v rámci ktorého dá firma zamestnancom vlastnícky podiel na spoločnosti. ESOP sa na Slovensku veľmi nevyužíval, pretože bol zaťažený nevýhodnou daňou. To sa od roku 2024 zmení a naša legislatíva ho bude od začiatku roka plne podporovať.
API – „application programming interface“
Je to rozhranie, ktoré umožňuje jednej aplikácii komunikovať s inou aplikáciou/systémom/webom. API umožňuje vývojárom pristupovať k funkcionalite iných aplikácií a využívať ju vo svojich vlastných aplikáciách bez toho, aby museli znova programovať funkcionalitu, ktorú už niekto iný vytvoril inde. Cez API si napr. dva programy vymieňajú dáta tak, aby sa ich požívateľ nemusel prihlasovať do oboch. Vidí dáta z jednej aplikácie v tej druhej. Využíva sa to často vo firemných systémoch, ktoré zbierajú rôzne podklady, ale zamestnancom ich chcú umožniť vidieť pokope v jednej.
Vedúce pozície vo firmách a ich skratky
CEO – „chief executive officer“
Hlavný riadiaci pracovník firmy. V podstate šéf šéfov. Často túto funkciu zastáva majiteľ firmy. CEO je človek, ktorý má finálne slovo pri všetkých rozhodnutiach a dozerá na plnenie strategických plánov firmy.
COO – „chief operating officer“
Je pravou rukou CEO, riadi denné operácie firmy súvisiace s administratívou a plánovaním. Zväčša komunikuje so zamestnancami o dôležitých zmenách.
CMO – „chief marketing officer“
Zodpovedá za marketingové aktivity, ktoré ale zahŕňajú aj obchodnú stratégiu, vývoj produktu a produktovú stratégiu, celý marketing a starostlivosť o zákazníka.
CFO – „chief financial officer“
Finančný riaditeľ má na starosti ekonomické a finančné plánovanie firmy. Riadi investície a výdaje firmy.
CIO – „chief information officer“
Stará sa o informačné systémy vo firme a súvisiace plánovanie. Analyzuje prínos nových technológií a riadi ich zavádzanie do chodu firmy.
CTO – „chief technology officer“
Taktiež dozerá na plánovanie v IT oblasti. Ale rozdiel je v tom, že jeho úlohou je vylepšovať technológie, ktoré podporujú zlepšovanie poskytovaného produktu.
V biznise existuje viacero riadiacich funkcií, ktoré sú označované podobnými skratkami. Je ich neúrekom, my sme vybrali najčastejšie z nich.
ZOSTAŇTE V OBRAZE
Odoberajte náš newsletter a dostávajte novinky priamo do vášho mailboxu.
Email: sona.vyhonska@tulipize.com
Telefón: +421 917 882 324